דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
חיפוש
חפש ב:
הכנה לראיון עבודה

 

ראיון עבודה נתפס לרוב כמצב מלחיץ, ועם זאת חשוב להפגין בו ביטחון עצמי, רהיטות, רגישות וכישורים מקצועיים. בדף זה תקבלו דגשים והדרכה לקראת הריאיון אצל מנהל בית הספר ובמהלכו.

 

דגשים שאתם נבחנים לגביהם כאנשי חינוך

כאשר תתקבלו לראיון עבודה אצל מנהל בית ספר, עליכם להכיר את הדגשים שאתם נבחנים עליהם כאנשי חינוך:

  1. בתחום הפדגוגי – אסטרטגיות למידה מגוונות, קבלת השונות, יכולת ניהול והובלה של כיתה או גן, ניהול זמן, הוראה דיפרנציאלית ועוד.

  2. בתחום הדיסציפלינרי – ההתמקצעות שלנו (אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה, תנ"ך, עברית ועוד).

  3. בתחום הבין-אישי והאישי – יכולת הכלה, רגישות חברתית, הובלת תהליכים, מוטיבציה גבוהה, אסרטיביות, התלהבות, חריצות, עבודה בצוות, גמישות ועוד.

חשוב שההיכרות איתנו תייצג את היכולות שלנו בשלושת התחומים הללו, לצד היכרות עם עמדתנו כלפי המקצוע.

שלב ראשון: קורות חיים

קורות החיים הם "כרטיס ביקור" של זהותנו האישית והמקצועית. הם צריכים לייצג ככל הניתן את יכולותינו בשלושת התחומים העיקריים הנדרשים מאנשי חינוך. נוסף על כך, חשוב שהם יעבירו מסר ברור וקליט לגבי הסגנון שלנו ויעוררו סקרנות להכיר אותנו מקרוב. קורות החיים נחלקים לנושאים. בכל נושא יש לציין בראש ובראשונה את מה שעשינו לאחרונה ואז, בסדר כרונולוגי יורד, את השאר בסדר הכרונולוגי הפוך (מההווה אל העבר).

הנושאים באופן כללי (מראש הדף כלפי מטה):

  1. פרטים אישיים – שם פרטי ושם משפחה, מספר זהות, תאריך ומקום לידה, מצב משפחתי, כתובת, אימייל וטלפונים שבהם ניתן להשיג אתכם.

  2. השכלה אקדמית – לימודים גבוהים במכללה או באוניברסיטה, תארים אקדמיים.

  3. השכלה פדגוגית – לימודים לתעודת הוראה.

  4. השכלה כללית – קורסים מוכרים לתעודה, כגון קורס גישור או קואוצ'ינג. וכדומה).

  5. תעסוקה קודמת – עבודה במגזר הפרטי או הציבורי לפני הכניסה להוראה (אם הייתה).

  6. פעילויות במסגרת קהילתית או צבאית – הדרכה בתנועות נוער, עבודה חינוכית במסגרת הצבא, תפקידי קצונה, עבודה התנדבותית בקהילה ועוד.

  7. פרסומים שלכם – עבודות מחקר, מאמרים, ספרים, בלוגים, מיזמים, יצירות אומנות ועוד.

  8. הצעה לבית ספר – הצעה אישית שלכם לנושאים שבהם אתם מעוניינים לתרום לבית הספר שתתקבלו אליו. הצעה זו חשובה מאוד, והיא מייצגת את כישוריכם מעבר לפירוט הלימודים והעשייה לאורך השנים. הצעה זו תגביר את הרצון להכיר אתכם ולהזמינכם לראיון העבודה. ככל שהצעתכם תהיה יצירתית וחדשנית, כך "כרטיס הביקור" שלכם יהיה ייחודי ומרשים. לצורך כתיבת חלק זה חשבו על הייחודיות, הכישרונות והתחביבים שלכם לצד החזון החינוכי שלכם, והדבר יאפשר לכם לכתוב הצעה מקורית ומעניינת.

שלב שני: הכנה לריאיון

כיצד תציגו את עצמכם בצורה הטובה ביותר?

חזון אישי - חשוב שתגדירו לעצמכם לפני הריאיון מהו המסר החשוב שברצונכם להעביר למנהל על עצמכם. שאלו את עצמכם מהו ה"אני מאמין" שלכם לגבי מקצוע ההוראה, מה הביא אתכם ללמוד מקצוע זה? מה החזון שלכם כאנשי חינוך? כדי לגבש את החזון שאלו את עצמכם, מה אתם חשים כלפי מקצוע ההוראה? מה הייתם רוצים להשיג כאנשי חינוך? מה החלום שלכם ביחסיכם עם התלמידים? לאן אתם שואפים להגיע כפדגוגים עם המסר שלכם? לאחר שגיבשתם דעה על החזון האישי, נסחו אותו כך שיהיה קליט ובהיר. כדאי לחלוק את רגשותיכם ורצונותיכם בנושא עם אנשים קרובים ותומכים. "חשיבה בקול רם" והיוועצות יקלו עליכם לעשות זאת אחר כך גם בראיון העבודה.

התלהבות - כדי ליצור התלהבות ורצון להקשיב לכם, חשוב שתדברו ממקום של להט. כדי לעשות זאת, חשוב שתהיו אמיתיים ואותנטיים. כדי לאתר את הלהט, שאלו את עצמכם: מה מלהיב אתכם במקצוע ההוראה? כשתדעו לענות על שאלה זו, תוכלו "להדביק" את המנהל בהתלהבותכם.

אגו - חשוב שבמהלך הריאיון צורת התקשורת שלכם לא תשדר שאתם "מלאים בעצמכם", אלא מוכנים להקשיב ופתוחים ללמוד. כשאתם משדרים שאתם "יודעים הכול הכי טוב" ו"מושלמים", אתם יוצרים ריחוק ומחיצה בינכם ובין המראיין. גם תגובות מתגוננות לדברים שאומר המנהל יכולות להיתפס כילדותיות ולשדר חוסר ביטחון מצידכם. לכן במקום לעסוק במגננה, רצוי להקשיב וללמוד מהצד השני.

גישה - גישתכם לפני הריאיון תקבע אם תיכשלו או תצליחו. תוכלו לבחור בגישה שתרחיק את המראיין או בגישה שיש בה סקרנות ותושייה שתמשוך אותו להקשיב לכם. נצלו את המפגש כדי לשלוח את האיתותים הנכונים בדמות שאלות פתוחות ומזמינות. לדוגמה, בקשו מהמנהל, בכנות ומתוך סקרנות, לספר לכם על בית הספר, על החזון שלו כמנהל, על ייחודיות הגישה הפדגוגית של בית הספר, על הרכב אוכלוסיית התלמידים ועוד. כששואלים שאלות בשעת ריאיון ולא רק מגיבים לשאלות מצד המנהל, יוצרים הדדיות בתקשורת עימו, ובכך יוצרים אצלו עניין וסקרנות.

אמונה - האמונה שלכם בעצמכם ובכוחותיכם נקלטת אצל המנהל יותר מכל מסר אחר. באותה מידה מחשבות על כישלון וחוסר אונים או החלטה מוקדמת ש"בטוח אלחץ ולא אצליח בריאיון" גם הן נקלטות כמסר סמוי בזמן הריאיון ומכשילות אתכם בדרך לקבלתכם לעבודה. לכן חשוב לחזק את עצמכם במחשבות חיוביות לפני הריאיון ולא להיתפס לחרדות שווא.

שפת גוף - ככל שתכירו את עצמכם ותהיו מודעים לעצמכם, תגיעו לריאיון רגועים ובטוחים בעצמכם, וגם שפת הגוף שלכם תעקוב אחר התחושה הנינוחה ותשדר רוגע, וכך תוכלו לאפשר למנהל שמולכם ללמוד עליכם ממקום אמפתי וקשוב. לשפת הגוף יש תפקיד מרכזי בהעברת מסרים. לרוב היא מבטאת מסרים בצורה חזקה יותר ממסרים מילוליים, לכן שיבושים בשפת הגוף גורמים לשיבושים במסר שאתם מנסים להעביר. כאשר אתם מודעים לשפת הגוף שלכם, ניתן לייעל את השדר, לכן כדאי לבקש מאדם קרוב (חבר, בן משפחה, בן זוג) לערוך סימולציה לראיון עבודה, שבמהלכה ישים לב לנקודות אלה:

קשר עין אחד הדברים המשמעותיים בראיון עבודה הוא כיוון המבט שלנו. מי  שמשפילים מבט בראיון מתַקשרים פחות טוב ממי שמרימים את עיניהם ושומרים על קשר עין. מבט גלוי ואופטימי שומר על התקשורת עם המנהל ומשדר פתיחות וכנות. 

 ידיים: בשעת הריאיון כשאתם קשובים לצד השני, רצוי שידיכם יהיו מונחות ברוגע על מסעד הכיסא או על השולחן שלפניכם או לחלופין על הירכיים. כשאתם מדברים, רצוי שתנועות הידיים יהיו גלויות ולא מתחת לשולחן, ושכפות הידיים יהיו פתוחות ולא סגורות. צורה זו משדרת שאתם פתוחים וכנים ולא משדרת ריחוק או התגוננות.

נגיעות באזור הפניםנגיעות תכופות באזור הפנים מעבירות מסרים שלעיתים נתפסים בצורה לא חיובית. הנגיעות המרובות עשויות להתפרש אצל המנהל שאתם משדרים מצוקה. לדוגמה, הסתרת הפה, התעסקות מרובה עם השיער ושפשוף קבוע של העין והאף משדרים חוסר אמינות לצד בלבול וחוסר ביטחון.

תנוחת הישיבהבשעת הריאיון חשוב שתשבו בצורה נינוחה וטבעית. לא מומלץ לשבת עם רגליים פשוטות לפנים וידיים שלובות מאחורי הראש. תנוחה זו לעיתים נתפסת כזלזול או התנשאות. רצוי להימנע גם מישיבה כפופה ומכונסת או מישיבה על קצה הכיסא. השדר במקרה זה הוא שאתם מפוחדים ומוכנים לברוח.


מהתרחישים המוצגים בסרטון ההכנה לראיון עבודה תוכלו לקבל דגשים חשובים שיכינו אתכם לריאיון ויעזרו לכם להימנע מטעויות נפוצות. הניתוח המקצועי של התנהגות המתראיינות מספק טיפים המסבירים כיצד ליצור רושם חיובי, להבליט יתרונות ולהגיע לריאיון מוכנים ובטוחים יותר.

 

 בהצלחה בריאיון העבודה ובהמשך דרככם החינוכית!

פנייה לקבלת שירות

תודה שפנית באמצעות הפורטל. פנייתך הועברה להמשך טיפול המוקד המחוזי. משך זמן הטיפול המשוער הינו 14 ימים. בסיום הטיפול תקבל הודעת דוא"ל ומסרון בהתאם לאמצעי הקשר המעודכנים במערכות המשרד.

לצפייה בפניות שלי

תמיכה תפעולית
טלפון: 073-3983960
שעות פעילות המוקד: א-ה 07:30-22:00
מוקד סיסמאות
טלפון: 073-3983960
שעות פעילות המוקד: א-ה 07:30-22:00
מוקד פניות מחוז ירושלים
טלפון: 073-3983960
שעות פעילות המוקד: א-ה 07:30-22:00
מוקד פניות מחוז צפון
טלפון: 04-6500134
שעות פעילות המוקד: א-ה 08:00-18:00
מוקד פניות מחוז חיפה
טלפון: 04-8632788
שעות פעילות המוקד: א-ה 08:00-18:00
מוקד פניות מחוז מרכז
טלפון: 03-6896846
שעות פעילות המוקד: א-ה 12:00-18:00
מוקד פניות מחוז תל אביב
טלפון: 03-6896022
שעות פעילות המוקד: א-ה 12:00-18:00
מוקד פניות מחוז דרום
טלפון: 073-3983960
שעות פעילות המוקד: א-ה 07:30-22:00
מוקד פניות חינוך התישבותי
טלפון: 03-6898888
שעות פעילות המוקד: א-ה 08:00-18:00
מוקד עוז לתמורה
טלפון: 1800-800424
שעות פעילות המוקד: א-ה 09:00-16:00

לא נמצאו נותני שירות

  • כתובת
    בניין:
    קומה: חדר:
    פקס:
    זמני קבלה
    שעות מענה טלפוני :
    --
    שעות קבלת קהל :
    --