דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
חיפוש
חפש ב:
מעולמם של מתמחים ומורים חדשים
מעולמם של מתמחים

שנת ההתמחות בהוראה היא שלב מובחן בהתפתחות המקצועית של עובדי הוראה. בשנה זו המתמחים מתחילים לעסוק בהוראה בפועל כמורים או כגננות. הם חווים אירועים רבים, נחשפים לתהליכים פדגוגיים מורכבים ונדרשים להחלטות חינוכיות רבות משמעות. בדף זה תוכלו לקרוא על תחרויות סיפורים, כרזות, סרטים ופזמונים למתמחים ומורים מתחילים, לראות סרטונים מהשטח העוסקים בסיפורי מתמחים ועוד. 

​שנת ההתמחות בהוראה היא שלב מובחן בהתפתחות המקצועית של עובדי הוראה. בשנה זו המתמחים מתחילים לעסוק בהוראה בתנאי אמת כמורים או כגננות. הם חווים אירועים רבים, נחשפים לתהליכים פדגוגיים מורכבים ונדרשים להחלטות חינוכיות רבות משמעות. תהליך ההיקלטות בעבודה בשלב הכניסה למקצוע הוא מורכב ובעל חשיבות מכרעת לעתידם. קליטה נכונה מקדמת את ההצלחה בהוראה. בשנים האחרונות מתפתחת התפיסה שסיפורי חיים מקצועיים וביטויים אומנותיים באמצעות כרזות או סרטים מאפשרים ללמוד על הזהות המקצועית של היוצרים וחושפים תובנות חדשות באשר לתפיסת הזהות המקצועית.

סיפורי מתמחים

סיפורי המתמחים, שתוכלו לקרוא בקישורים שבדף זה, מאפשרים, בין השאר, להעלות ולחדד:

  • התלבטויות ומתחים בין עולמם האישי של המורים המתחילים לבין עולמם המקצועי ובין זיכרונותיהם האישיים מעברם כלומדים לבין רצונם כמבוגרים לממש את תפקידם על הצד הטוב ביותר.

  • אתגרים של ניהול כיתה ככיתה וניהולו של הפרט המורד או המסרב לשתף פעולה.

  • הכרה חיצונית של הסביבה במקצוע ההוראה: המנהל, חברי הצוות והילדים – כיצד הם רואים את המורה המתחיל?

  • אירועים שבהם המורה המתחיל מעצב את זהותו המקצועית, בוחן ובודק את יחסי הקרבה שלו עם הלומדים ומתלבט מתי עליו לנהוג כמורה מלמד ומתי כמחנך לערכים.

  • המשמעויות המקצועיות של ההוראה בחברה רב-תרבותית.

 תחרויות סיפורים, כרזות, סרטונים ופזמונים

אגף התמחות וכניסה להוראה מקיים בכל שנה תחרויות סיפורי מתמחים במלל, בכרזה, בסרטון ובפזמון. תחרויות אלה של מתמחים ומורים מתחילים מאפשרים הקשבה לקולם של עובדי ההוראה החדשים. היצירות אמורות לשקף את החוויות, ההתרחשויות, האתגרים וההצלחות במהלך שנת העבודה הראשונה והשנייה. היצירות משקפות את נקודת מבטם של עובדי ההוראה החדשים על ראשית דרכם בהוראה, ומאפשרות לציבור הרחב להציץ אל המתרחש מאחורי דלת הכיתה.

סרטונים מהתחרות

על הפרויקט - "סיפורי סטאז'"

קבוצת "סיפורי סטאז'" מורכבת משחקנים פעילים, אשר השתלבו גם בתחום ההוראה ועובדים כמורים בפועל. בדרך תיאטרלית וייחודית הם מציגים את סיפוריהם האישיים וסיפורם של סטאז'רים ומורים מתחילים אחרים.

החשש
מורה ביומה הראשון לעבודה מנסה להתמודד עם החששות שלה. ההתמודדות מסתיימת בצורה מפתיעה.

להגיד או לא להגיד?

מורה לאנגלית ניגש אל מחנכת הכיתה שהוא מלמד בסוגיה רגישה. היא מגיבה באופן שלא ציפה לו.

מפגש סטאז'ר עם חונכת
לאחר  התפרצות בכיתה, מתמחה בא להתייעץ עם החונכת שלו. בעקבות המפגש יחסי האמון ביניהם עומדים למבחן.

צוהר תעשה לנער
מה קורה כשמתמחה לוקח על עצמו לעזור לילד כאשר כל השאר הרימו ידיים.

חוני
מורה מתחיל חושב שמצא את הפתרון המושלם להתמודדות עם הקשיים בבית הספר, עד למבחן ההוא שעשו לכיתה ט'...

גלגולו של סטאז'
מתמחה בהוראה לגיל הרך מוצאת את עצמה עוברת מספר גנים בשנה הראשונה לעבודה. היא מגלה שלכל גן אופי משלו.

הסיפור: "צריך להתבשל"
מתוך טקס הוקרה למתמחים ומורים חדשים תשע"ח

מתוך טקס הוקרה למתמחים ומורים חדשים תשע"ח

הסרטונים הזוכים בתחרויות"מתמחים בסרט"

מתמחים בסרט - תשע"ד

מתמחים בסרט - תשע"ה

קישורים
טפסים
שאלות ותשובות

​רשאים להגיש יצירתם, כל המתמחים בהוראה בשנת הלימודים שבה נערכת התחרות אשר משתתפים בסדנאות ההתמחות במכללות לחינוך ובאוניברסיטאות, וכל עובדי ההוראה החדשים בשנה שלאחר ההתמחות והמשתתפים בקורסים למורים חדשים.

  • תוכן הסיפור יתייחס לחוויות אישיות מקצועיות של הכותב בשנת עבודתו הראשונה והשנייה.

  • הסיפור יהיה בעל איכות ספרותית גבוהה מבחינת סגנון, אוצר לשוני, שימוש במטפורות ועוד.

  • אורך הסיפור לא יעלה על 1,200 מילים, בגופן Arial, גודל גופן 12, רווח כפול, שוליים של 1.5 ס"מ. יוגש כקובץ word פתוח ולא כקובץ .pdf

  • הסיפור לא יחשוף פרטים מזהים על מסגרת ההעסקה ובעלי תפקידים המכהנים בפועל. הכותב ישתמש בשמות בדויים.

  • קובץ הסיפור יוגש ללא שם הכותב. 

​הכרזה תכלול שני אלמנטים: ויזואלי ומילולי.

  • תוכן הכרזה ישקף את תרבות הקליטה הרצויה בעיני המתמחים בהוראה, ותעוצב בדרך שבה יבחר היוצר: ציור, איור, רישום, קריקטורה, צילום, עיבוד מחשב וכיוצא באלה.

  • על הכרזות להיות מקוריות, ובכלל זה גם כל האלמנטים המופיעים בהן, ומתוך התחשבות בזכויות יוצרים ובזכויות הפרט.

  • על הכרזה לתת ביטוי ברור לשנת ההוראה הראשונה או השנייה.

  • במקרה שמופיע בכרזה צילום של ילד, נדרש אישור של הוריו.

  • הכרזה צריכה להיות מעובדת דיגיטלית בקובץ jpg או בקובץ תמונה אחר.

  • הסרט יכול להיות בז'אנרים שונים: תעודה, עלילה, אנימציה.

  • אפשר להגיש גם קליפ שנכתב והולחן באופן עצמאי ועוסק בשנות העבודה הראשונות.

  • הסרטון או הקליפ יהיו באורך 5-3 דקות.

  • על הסרטון והקליפ להיות מקוריים, כולל כל האלמנטים המופיעים בהם, ומתוך התחשבות בזכויות יוצרים ובזכויות הפרט.

  • היצירות יבטאו שליטה בשפה הקולנועית, סגנון אישי ומסר רלוונטי ואקטואלי.

  • הסרטונים והקליפים יצולמו בפורמט dv או .hd

  • ניתן לשלוח קישורים לסרטון מיוטיוב. חשוב שבעת ההעלאה סטטוס הסרטונים יהיה "לא רשום"(unlisted) , כלומר לא לפרסום ציבורי.

  • הפזמון יכלול מילים (טקסט) ולחן.

  • תוכן הפזמון יתייחס לחוויות, לתחושות אישיות ומקצועיות שחווה היוצר בשנת ההתמחות או בשנות העבודה הראשונות.

  • תוכן הפזמון לא יחשוף פרטים מזהים על מסגרת ההעסקה ועל בעלי תפקידים המכהנים בפועל. ניתן להשתמש בשמות בדויים.

  • אורך הפזמון יהיה 4:00-2:30 דקות.

  • ניתן לכתוב את הפזמון לבד או בצוות שלא יעלה על שניים, ובלבד שכל יוצר עומד בתנאים.

  • הפזמון יבטא שליטה בשפה מוזיקלית ובקשר בין לחן לטקסט, סגנון אישי ומסר רלוונטי ואקטואלי.

  • על הפזמון, המילים והלחן להיות מקוריים.

  • אופן הגשה:

  • מילות הפזמון יוגשו בקובץ word פתוח ולא בקובץ pdf בגופן Arial גודל גופן 12, רווח כפול, שוליים של 1.5 ס"מ.

  • הלחן יוגש בצ'ארט עם אקורדים ומלל או בפרטיטורה עם מלל המשלבת תפקיד קול וכלי/ם מלווה/מלווים.

  • הקלטת הפזמון תוגש בפורמט Soundcloud.com או Youtube.com ללא שם היוצר.

  • הפזמון יישלח במייל, ובתוכן המייל יהיו פרטי היוצר כדלהלן: שם, מין, מס' זהות, טלפון, שם מוסד ההכשרה להוראה, שם מוסד סדנת הסטאז' ואישור הסכמה לתנאי התחרות. יש לציין אם היוצר הוא מתמחה או מורה מתחיל (שנה א' אחרי ההתמחות).

  • יש לציין את שמות כל היוצרים והמבצעים, ולפרט את חלקו של כל אחד מהם.

פנייה לקבלת שירות

תודה שפנית באמצעות הפורטל. פנייתך הועברה להמשך טיפול המוקד המחוזי. משך זמן הטיפול המשוער הינו 14 ימים. בסיום הטיפול תקבל הודעת דוא"ל ומסרון בהתאם לאמצעי הקשר המעודכנים במערכות המשרד.

לצפייה בפניות שלי